Qridi
Qridi on formatiivisen arvioinnin ja oppimisen analytiikan alusta. Se tukee perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden opettamista ja arviointia lähi- ja etäopetuksessa. Painopisteenä erityisesti laaja-alaisten taidot, oppiaineiden työskentelyn taidot, asenteet ja arvostukset sekä käyttäytyminen.
Ohjelma sopii kaikkien oppiaineiden opettamiseen. Käyttäjinä ovat luokan- ja aineenopettajat vuosiluokilta 0 – 9. Ohjelmiston tavoitteena on auttaa luomaan uudenlaista arviointikulttuuria luokkahuoneisiin ja mahdollistaa oppilaan kehittymisen entistä paremmaksi oppijaksi. Opettaja saa arvokasta tietoa oppilaan etenemisestä suhteessa opetussuunnitelman tavoitteisiin. Oppilas itse osallistuu oppimisprosessin kaikkiin vaiheisiin: tavoitteen asetteluun, toteutukseen ja arviointiin.
Opettaja hallinnoi oman käyttöliittymänsä kautta oppilasryhmäänsä tietokoneella tai tablet-laitteella. Oppilaat ja huoltajat käyttävät Qridiä mobiilisti, tietokoneella, tablet-laitteella tai Chromebookilla.
Alusta mahdollistaa oppilaan itse-, vertais- ja ryhmäarvioinnin sekä opettajan ja huoltajan antaman arvioinnin. Tehtävälistojen avulla opettaja näkee reaaliaikaisesti oppilaiden edistymisen annetuissa tehtävissä. Oppilas voi asettaa itselleen tavoitteita ja seurata tavoitteiden toteutumista yhdessä opettajan kanssa. Hän voi vastata opettajan antamiin itse-, vertais- ja ryhmäarviointeihin, itsearvioida hänelle suunnattuja tehtäviä sekä reflektoida oppimistaan päiväkirjaan sanoin ja monipuolisesti valokuvin, videoin, äänitteiden, leipätekstin ja emojien avulla. Oman edistymisen seuraaminen auttaa oppilasta ymmärtämään paremmin omaa oppimistaan. Harjoitustoiminnon avulla oppilas voi tehdä pieniä automaattisesti korjautuvia harjoituksia oppiaineen sisältöihin liittyen.
Oppimisanalytiikka
Qridi kerää oppimisesta ja järjestelmän käytöstä dataa, josta tehdään analyysejä eri osapuolille. Analyysitulokset ovat visuaalisesti nähtävissä reaaliaikaisesti oppilaan, opettajan, huoltajan sekä rehtorin omista käyttöliittymistä. Opettaja näkee luokkansa datan ryhmä- ja yksilökohtaisesti. Oppilas näkee vain oman datansa. Huoltaja huollettavansa datan. Rehtori näkee koulunsa datan luokkakohtaisesti.
Dataa kerätään
- pitkäntähtäimen tavoitteista, jolloin seurataan esim. koko lukuvuoden kehitystä. Seurantaa voidaan tehdä oppimaan oppimisen taidoista, yksittäisen aineen taidoista, asenteista, käytöksestä, vuorovaikutuksesta, yhteistyöstä, ongelmanratkaisusta jne. Tulokset saadaan erilaisina visuaalisina esityksinä (esim. kuvat 32a, 32b, 33a ja 33b).
- yksittäisistä oppimistehtävistä (kuva 34a, 34b ja 34c), esimerkiksi parityöstä, kirjan kappaleen tekemistä, termien hallinnasta tehtävässä, kotitehtävän tekemisestä jne. Yksittäisten tehtävien arvioinnista saadaan visuaalinen yhteenveto prosessin etenemisestä, missä eri värien ilmaistaan oppilaan tilanne (punainen=ei vielä hallitse asiaa, sininen= opiskelee asiaa, vihreä=hallitsee asian).
- oppimisprosessista tietyn teeman ympärillä, jolloin data kerätään kuvin, videoin ja äänitiedostoin oppilaan omaan portfolioon. Myös oppilaan tunnetasosta ja vuorovaikutussuhteista oppimisprosessin aikana kerätään dataa. Data visualisoidaan opettajalle mm. sosiogrammina (Kuva 35a ja 35b).
- yksittäisestä oppiaineen substanssin osaamisesta (Kuva 36)
- opettajien, oppilaiden ja huoltajien aktiivisuudesta ympäristössä (kuva 37).

tehtävästä.


omiin tavoitteisiin.








Tekniset ominaisuudet
Qridi toimii nettiselaimien ja mobiilisovellusten kautta. Kirjautuminen järjestelmään voidaan tehdä Googlen-, O365- ja MPASS -tunnuksilla. Oppilastietojen haku voidaan myös automatisoida Primuksesta.