Oppimisanalytiikkaselvitys 2018 CASE – Yiptree

Yiptree

(https://www.almerin.com/fi/)

Yiptree on Almerin Oy:n markkinoima oppimisympäristö. Tuotekehitys on aloitettu IMAILE-hankkeessa (http://www.imaile.eu/) 2016. Ohjelmiston tavoitteena on tukea yksilöllistä personoitua oppimista, motivoida oppijaa, tuottaa oppimisanalytiikkaa ja auttaa löytämään jo varhaisessa vaiheessa ne oppilaat, jotka tarvitsevat erityistä tukea. Ohjelma on suunnattu lähinnä ala- ja yläasteelle, mutta sitä on testattu hyvin tuloksin myös toisella asteella ja ammattikorkeakoulussa. Tähän mennessä testaajia on ollut noin tuhat.

YipTree on selkeä, monipuolinen ja helppokäyttöinen oppimisympäristö. Ohjelmaan on ostettavissa valmiita opetussuunnitelman mukaisia oppimateriaalipaketteja, joihin opettajan on mahdollista tehdä omia muokkauksiaan. Halutessaan YipTreetä voi kuitenkin käyttää myös oppimisalustana ilman ostettuja materiaaleja. Opettajalla on aina mahdollisuus YipTreen sisällöntuotantotyökaluilla rakentaa myös täysin omaa materiaalia. Ohjelmaan voidaan luoda kolmen eri taitotason sisällöt ja tehtävät (pronssi, hopea ja kulta). Pronssitaso on opetussuunnitelman minimitaso ja hopea ja kultataso sisältävät vaativampia tehtäviä ja vaativat enemmän sitoutumista oppimiseen. Ohjelmassa on FB- tyylinen keskusteluseinä, edistymisen seurannan työkalu, sekä puun muotoinen navigointityökalu (kuva 28), joka havainnollistaa asioiden riippuvuussuhteita, sekä kurssin etenemistä.

kuva28

Opettajat käyttävät ohjelmistoa antamalla kotitehtävät ohjelman kautta tai usein myös luokkaopetuksen tukena. Luokassa opettaja ensin opettaa käsiteltävän sisällön ja sen jälkeen ohjelman avulla harjoitellaan opittua asiaa.

Oppimisanalytiikka

Oppija ja opettaja näkevät saman analyysituloksen omalta ruudultaan edistymisenseuranta -työkalun kautta. Kerätyn analytiikan pohjalta tekoäly personoi oppimista suosittelemalla oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin parhaiten sopivia oppimateriaaleja. Tekoäly myös huomaa reaaliajassa mahdolliset oppimiseen liittyvät ongelmat ja informoi niistä opettajaa.

Ohjelmassa on tekoälyn ohjaama virtuaalinen robottitutor, joka ohjaa ja neuvoo oppijaa ja antaa suosituksia taitotasojen suhteen. Robotti voi myös ohjata pyytämään apua luokkakaverilta, joka on jo pidemmällä oppimisessa ja joka on saanut tavoitellut tulokset opiskeltavasta aineesta. Joissakin tehtävätyypeissä robotti myös antaa vastauksia, miksi tehtävä ei mennyt oikein ja näin oppija saa vihjeitä tehtävän tekemiseen (kuva 29). Oppilaat ovat pitäneet robottitutorista. Ohjelmaan liittyy myös pelillisyyttä. Aina kun tietty osio on suoritettu, ohjelma jakaa kunniamerkkejä.

kuva29

Analytiikka antaa oppijalle ja opettajalle seuraavaa tietoa:

  • oppijan henkilökohtaiset oppimistulokset
  • oppimisaktiivisuus
  • suoritettujen oppituntien prosenttiosuus koko kurssista
  • oppimisaktiivisuus ja oppimistulokset verrattuna koko ryhmän keskiarvoon – onko edellä, jäljessä vai samassa tahdissa
  • sosiaalinen aktiivisuus – miten oppija on osallistunut keskusteluihin tai mitä hän julkaissut toisten nähtäväksi
  • ilmoitukset mahdollisista oppimiseen liittyvistä ongelmista

YipTree käyttää analytiikkaa seuraaviin tarkoituksiin:

  • oppimateriaalien personoimiseen
  • virtuaaliseen oppimisen tukemiseen – robotin antamat ohjeet ja neuvonta
  • mahdollisiin oppimiseen liittyvien ongelmien tunnistamiseen
  • vertaisoppimissuosituksiin

kuva30

Opettaja näkee lisäksi ryhmäkohtaisen edistymisen (kuva 30) . Rehtori voi saada opettajatunnukset, joiden kautta hän näkee samat asiat kuin opettaja ja oppija (kuva 31). Ohjelma on pääasiassa kuitenkin kehitetty oppijan ja opettajan väliseksi työvälineeksi.

kuva31

Tulevaisuudessa kehitetään enemmän tekoälyä ja pyritään erityisesti oppimisen analyysiin.

Tekniset ominaisuudet

Yiptree toimii pilvipalveluna selaimen kautta ja on käytettävissä tietokoneissa ja mobiililaitteilla kaikissa selaimissa.Tuote tukee yleisimpiä opetusteknologian standardeja (LTI, SCORM ja xAPI).

Käytettävät työkalut ovat kaikki ohjelman sisällä ja näin kaikki kerätty data jää ainoastaan ohjelmiston käyttäjien haltuun. Oppilaista kerättävät tiedot on minimoitu ja oppija voidaan liittää myös anonyymisti järjestelmään. Oppija näkee koko ajan itsestään kerääntyvän datan.

%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close